Afgelopen zaterdag 22 juni reisden de roeisters af naar Zwolle voor de bijna 16 km lange grachtenrace. Om kwart voor tien moest er al worden gekraand terwijl de damessloepen pas vanaf kwart over één van start gingen. Maar gelukkig was het schitterend mooi weer en in het zonnetje was het dan ook geen straf om te moeten wachten tot ook voor ons het startschot klonk.
Tijdens de race moest de stadsgracht één keer tegen de klok worden geroeid, dan een paar kilometer het Zwarte Water op en neer en daarna de stadsgracht twee keer met de klok mee. In de binnenstad kom je enkele bruggen tegen maar die waren gelukkig breed en hoog genoeg dat we hier gewoon door konden roeien. Op een paar punten was het vaarwater wel zo smal dat er een inhaalverbod was ingesteld en op bepaalde plekken zaten de meiden aan één kant van de sloep met hun riemen in de bomen te roeien 😉
In de grachten was het op bepaalde punten vrijwel windstil waardoor het behoorlijk warm was, op het Zwarte Water stond gelukkig wat een briesje waardoor het daar iets beter vertoeven was.
Twee uur en elf minuten nadat we waren gestart kwamen we over de finish bij de Hofvlietvilla. We waren tijdens de race ingehaald door enkele sloepen maar ook hebben we zelf één of twee sloepen ingehaald. Voor de eigenlijke einduitslag is naast de geroeide snelheid en daarmee de tijd ook de weerstand van het water van elke sloep van belang. De sloep met de snelste tijd is dus niet persé de nummer één van het klassement. Het is dus altijd even afwachten tot de benodigde berekeningen zijn gedaan voordat je weet waar je als team bent geëindigd. Toen de uitslagen bekend waren bleek dat we op een verdienstelijke achtste plek van de negentien sloepen in de eerste klasse dames waren geëindigd. Eindelijk weer eens een keer in de bovenste helft van de uitslag en we kunnen dan ook terugkijken op een mooie en goede wedstrijd!
Met zoals altijd veel dank aan onze sponsors: Jumbo Sjoerd de Jong Lemmer, Dental Clinics, Zeilmakerij De Vries Maritiem, Top Logistics, Garage Op e Hoek, Kluger’s Graveer- en Signbedrijf, Remón Optiek, Rederij Toering, Schadeherstel Lemmer en Hytrans Systems.