Op ‘e lûken fan de kotter

Nu het SKS Kampioenschap weer is afgelast, ivm met COVID 19 regels, hier een kleine rondgang bij de vrijwilligers van het startschip.

Hoe gaat het nu met jullie, schipper en bemanning? Iedereen stond in de startblokken om twee weken te knallen. Toch?

De bemanning was er helemaal klaar voor. De dag indeling was al ruim van te voren gemaakt, zodat iedereen wist op welke dagen hij actief zou zijn tijdens het kampioenschap.
Het is natuurlijk jammer dat het weer is afgelast, maar ja, it is net oars.

De kotter was natuurlijk gereed voor de strijd. Wat hadden jullie er afgelopen tijd aan gedaan?

De kotter word het gehele jaar goed onderhouden door enkele vrijwilligers. Daar waar nodig een likje verf en de boeien worden geregeld gecontroleerd op eventuele lekkages. Ook de rubberboten worden goed onderhouden. De motoren krijgen hun jaarlijkse controlebeurt. En nieuwe schippers worden getraind, zodat er altijd opvolging is op de kotter en rubberboten.
Het openboten zeilen op de donderdagavond kon gelukkig ook doorgang vinden, zodat we wel wat vaar uren konden maken en zo het schip weer vertrouwd konden aanvoelen.

Stel, er was dit jaar wel gezeild, op welke plek waren jullie geëindigd? En waarom denk je dat?

Het mooie is van het starschip zijn tijdens dit kampioenschap, dat we altijd als eerste op het wedstrijdwater zijn en als laatste weer vertrekken.

We gaan ervan uit dat we volgend jaar wel weer kunnen zeilen. Hoe gaan jullie je daar op voorbereiden?

Onze voorbereiding blijft het zelfde. De bemanning schema word weer op tijd naar de vrijwilligers gestuurd.
En het materiaal blijft onder controle. Mocht er wat vervangen moeten worden, dan is dat in overleg met de SKS. Zo koen er nieuwe (sponsor) hoezen voor de wedstrijdboeien en zullen er extra skippyballen moeten komen. Want per seizoen verliezen we wel een paar

Zijn er nog andere zaken die je wilt delen?

Een grote dank voor alle vrijwilligers die zorg dragen aan het startschip en overig materiaal. Want zonder vrijwilligers is een club stuurloos.